...
  • joi, 20.09.2018
Publicitate
Slider

„Statul te plăteşte ca să ai grijă de nişte oameni, care nu te caută că vor ei”

Slider

Slider

pflege
Slider

Slider

Slider

Slider
Autor: Izabela Moiceanu     Data: 11 ianuarie 2018

3 gabriel stoian emilian dragnea# Subprefectul dă de pământ cu directorul interimar al AJPIS Argeș# Cazul mămicii plimbate aiurea între Piteşti şi Bucureşti pentru o alocaţie şi o amărâtă de indemnizaţie

În ultimul număr din decembrie al ziarului nostru, Jurnal de Argeș relata despre bătaia de joc la care a fost supusă o mămică plimbată degeaba între Piteşti şi Bucureşti. După scuzele penibile potrivit cărora „Noi n-avem site-ul actualizat” și după puținele coversații lapidare (pentru că, de obicei, la telefonul instituției nu răspunde nimeni), în care funcționarele institituției nici n-au catadicsit să se prezinte, mămica a înregistrat discuțiile care dovedesc bătaia de joc a angajatelor de la Agenția Județeană pentru Plăți și Inspecție Socială și le-a trimis redacției noastre.  Articolul publicat n-a rămas fără ecou. Subprefectul Gabriel Stoian, care l-a rândul său a făcut un test cu telefonul fix, la care, desigur, nu i-a răspuns nimeni, a efectuat o verificare inopinată la AJPIS, în urma căreia a tras o concluzie amară: „Când spunem că instituția merge bine, de fapt, băgăm gunoiul sub preș”.

3 visanPe scurt, povestea este următoarea: Cristina Vișan, o tânără mămică din Argeş, jurist de profesie, care de nouă ani locuieşte în Bucureşti, dar a cărei adresă a rămas, până în mai anul acesta, la Piteşti a avut nevoie de serviciile Agenției Județeane pentru Plăți și Inspecție Socială Argeș, instituție care a pus-o pe drumuri inutil, pentru o procedură care se putea rezolva și online. Un an mai târziu, în vara lui 2017, când femeia și-a mutat domiciliul în București, aceeași agenție n-a fost în stare să-i ofere telefonic informațiile necesare pentru încasarea indemnizației la noua adresă, pe motiv că la AJPIS, informațiile se oferă doar la fața locului. În secolul 21, femeia a bătut din nou drumul la Pitești, la ora stabilită telefonic, prin secretariat, doar ca să afle ce are de făcut. În fața agenției, stupoare: o ușă larg închisă o anunţa în direct că a bătut drumul inutil. Conducerea AJPIS Pitești i-a explicat, culmea, că documentele ar fi trebuit trimise online, așa cum încercase inițial femeia, când s-a lovit de reticenţa funcţionarelor. În decembrie 2017, AJPIS i-a pus din nou la încercare răbdarea, închizându-i, pur și simplu, în nas telefonul. A avut inspiraţia să înregistreze conversaţiile din care reiese lehamitea cu care sunt trataţi cei care încearcă să ia legătura cu personalul acestei instituţii. Iată o parte din această discuţie (mai mult, în varianta online):
Cristina Vișan: Bună ziua! Doamna Moldoveanu?
Angajata AJPIS: Nu!
Cristina Vișan: Cine este la telefon? Eu sunt Cristina Vișan. Dumneavoastră cine sunteți?
Angajata AJPIS: Ce problemă aveți dumneavoastră?
Cristina Vișan: Mi se pare normal să vă prezentați, într-o instituție de stat. Reprezentați interesele cetăţenilor. Vă rog să-mi spuneți numele dvs!
Angajata AJPIS: Dar de ce vă interesează numele meu?
Cristina Vișan: Pentru că mi se pare normal ca atunci când sun într-o instituție de stat să știu cu cine discut. Pentru că sunt contribuabil la stat, în primul rând. Ăsta e argumentul suprem!
Angajata AJPIS: Şi eu sunt contribuabil la stat.
Cristina Vișan: Eu sunt Cristina Vișan. Dvs cine sunteți?
Angajata AJPIS: Rămâneți!
A urmat un ton de ocupat și telefonul i-a fost închis.

Ce spune subprefectul: „Acești funcționari trebuie să înțeleagă că oamenii nu vin la plimbare”

Subprefectul Gabriel Stoian, care în urma articolului nostru a efectuat o vizită inopinantă la AJPIS, a concluzionat: „Eu sunt convins că cele relatate acolo sunt reale. Nu am niciun dubiu. Să fim corecți și să recunoaștem că sunt probleme de genul ăsta în relația personalului instituției cu persoanele deservite. Trebuie să înțeleagă acești funcționari că oamenii nu vin la plimbare, nu vin la distracție, ci vin să-și rezolve problemele și trebuie să adoptăm o poziție corectă. Am făcut și eu câteva probe cu telefonul, degeaba. M-am dus personal acolo…  Am citit ziarul la ora 8, iar la ora 8.30 – 9.00, eram deja acolo, împreună cu o altă persoană de la Prefectură pentru a face unele verificări. Explicațiile pe care au încercat să mi le dea n-au fost suficiente. Nu mi se pare că există scuze pentru așa ceva”.
Subprefectul i-a cerut personal scuze mămicii puse pe drumuri de angajatele AJPIS.
„Am sunat-o pe doamna Cristina Vișan din două motive. În primul rând, ca să-mi cer scuze pentru că angajații instituției s-au purtat așa cum nu trebuia, iar în al doilea rând, pentru a o întreba dacă și-a rezolvat problema. Este o mamă… Mamele au și așa au destule probleme în zilele noastre. Le mai punem și noi câte o piedică, câte o frână, fiindcă ne trezim noi că suntem mai altfel? Această mămică mi-a explicat cum au stat lucrurile și i-am dat dreptate. Eram convins de la început că nu este nicio fabulație, nicio dezinformare. Este real ce s-a întâmplat acolo”, a declarat, pentru Jurnal de Argeș, subprefectul Gabriel Stoian.
Reprezentantul Guvernului în teritoriu spune că, din păcate, instituția pe care o conduce nu are autoritatea de a sancționa un astfel de comportament, dar precizează că va anunța Ministerul Muncii.
„Eu sunt convins că aceste lucruri se vor schimba, pentru că zilele acestea chiar le-am cerut niște situații. Dacă acest cadru administrativ care se discută și se rediscută de atâta timp va înlocui acea pevedere potrivit căreia Prefectura are relații de colaborare cu instituțiile, iar în loc de colaborare, va apărea subordonare, astfel de situații nu vor mai apărea”, mai spune subprefectul.

„Când semnezi statul de plată, nu te mustră conștiința?”

Subprefectul are și un mesaj pentru directorul interimar Daniela Moldoveanu: „Dacă te-ai înhămat la un lucru  ca ăsta, fă-o cum trebuie. Dacă nu, lasă-i pe alții care au înclinații de genul ăsta s-o facă așa cum trebuie! Mi-am cules suficiente date, suficiente impresii ca să-mi dau seama, la nivel general, cum stau lucrurile. Și să știți, nu stau bine. Din păcate nu stau deloc bine… Când spunem că instituția merge bine, de fapt, băgăm gunoiul sub preș. Dacă vrei, într-adevăr, un post, trebuie să-ți iei în serios atribuțiile din fișa postului. Ce dacă ești doar interimar? Când semnezi statul de plată, nu te mustră conștiința? Statul te plătește ca să ai grijă de niște oameni, care nu te caută că vor ei. Te caută pentru că-i împing și pe ei greutățile. Pune-te în locul acelei mămici! Cum ți s-ar părea să te plimbe cineva, așa, de la București, la Piteşti şi înapoi?”
Deși încă din decembrie am încercat să obținem un punct de vedere al conducerii interimarare a AJPIS față de cele reclamate de mămică, nici măcar acum, la două săptămâni distanță, Daniela Moldoveanu nu ni-l poate oferi. Asta, în condițiile în care, anterior, s-a arătat deranjată că plângerea femeii a apărut în publicația noastră fără opinia sa de director. „Eu, fără avizul şefilor mei, nu pot să vă dau un punct de vedere. Atâta vreme cât noi avem procedura de a trece informaţiile prin Agenţia Naţională şi Ministerul Muncii, eu nu pot să nu-mi respect procedura”, a explicat Daniela Moldoveanu, directorul AJPIS Argeș.

Update 12 ianuarie 2018, ora 14.20

AJPIS Argeș ne-a transmis, în sfârșit, un punct de vedere cu privire la cele semnalate de Cristina Vișan.

Click AICI pentru a vizualiza punctul de vedere al Agenției Județene pentru Plăți și Inspecție Socială Argeș

Comentarii