...
  • duminică, 19.08.2018
Publicitate
Slider

Raportul Curţii de Conturi. Grave nereguli în curtea primăriţei Jenica Dumitru

Slider

Slider

pflege
Slider

Slider

Slider

Slider
Autor: Alina Crângeanu     Data: 08 februarie 2018

7 jenica# Primăria Ştefăneşti a făcut achiziţii prin două firme de consultanţă, deşi are compartiment de achiziţii # „Eu vreau să repar imaginea PSD-ului, prin tot ceea ce fac!”. Interviu de „colecţie”.
Cum rezumă primăriţa Jenica Dumitru criza de la Ştefăneşti

După ce Jurnalul de Argeș a scris în repetate rânduri despre blocajul de la Primăria Ștefănești, am intrat și în posesia raportului Curții de Conturi întocmit anul trecut. Un raport din care reies mai multe nereguli în instituția condusă de primărița Ioana Jenica Dumitru. Vi le prezentăm, pe puncte, așa cum au fost ele evidențiate de inspectorii de audit.

Neregulile din ograda Jenicăi. Punct cu punct…

1. Nu au fost stabilite, evidențiate și încasate venituri nefiscale cuvenite bugetului local al entității, în sumă de 155.407 lei, provenind din efectuarea serviciului de salubritate din Orașul Ștefănești.
Din analiza informațiilor puse la dispoziția auditului, în perioada 2015-2017 rezultă că până în luna aprilie 2017 UATO Ștefănești a plătit către SC Salubritate 2000 SA Pitești servicii de salubritate pentru un număr de 8.300 de beneficiari iar începând cu luna mai 2017, servicii de salubritate pentru un număr de 9.300 de beneficiari, fără însă a înregistra și în evidența operativă a compartimentului Impozite și Taxe numărul corespunzător de persoane pentru care au fost efectuate plățile. În concluzie, nu au fost stabilite, evidențiate și urmărite spre încasare venituri cuvenite bugetului local de la beneficiarii suplimentari de servicii  în anul 2016, diferențe de încasat în sumă de 56.317 lei, nefiind evidențiate în contabilitate ca venituri de realizat, respectiv pentru anul 2017 diferențe de încasat în sumă de 38.885 lei.
7 Raport2. Nu a fost stabilită, evidențiată și încasată taxa pe teren și respectiv taxa pe clădiri în sumă estimativă de 5.364 lei, cuvenită bugetului local pentru imobilele din patrimoniul UATO Ștefănești, atribuite unui număr de 13 contracte de închiriere și concesiune, nefiind respectate prevederile codului fiscal. În timpul misiunii de audit personalul de specialitate a efectuat sarcina fiscală, rezultând venituri suplimentare în sumă de 6.137 lei din care debit în valoare de 5.364 de lei și majorări de întârziere de 953 de lei din care, în timpul controlului, s-a încasat suma de 1.602 lei.
3. Nu au fost stabilite, evidențiate și implicit nu au fost urmărite la încasare venituri reprezentând contravaloarea sumelor ce trebuiau recuperate în contul cheltuielilor de executare silită în valoare de 5.623 lei.
4. În exercițiul financiar bugetar al anului 2016 nu a fost efectuată inventarierea generală a patrimoniului UATO Ștefănești în vederea stabilirii situației reale a tuturor activelor, datoriilor, capitalurilor proprii ale entității a bunurilor și valorilor deținute sub orice titlu, în vederea întocmirii situațiilor financiare anuale care trebuie să ofere o imagine fidelă a poziției financiare și a performanței entității pentru respectivul exercițiu financiar.
5. O altă problemă descoperită de Curtea de Conturi. Au fost efectuate plăți nelegale pentru Casa de Cultură – contul Achiziții alte cheltuieli de bunuri și servicii – în sumă de 40.433, reprezentând contravaloarea cadourilor acordate, în anul 2016, fără bază legală, copiilor școlari și preșcolari de pe raza Orașului Ștefănești, cu ocazia sărbătorilor de iarnă. Echipa de audit a constatat cum conducerea entității audiate, la solicitarea directorului Casei de Cultură, a procedat la achiziția de produse alimentare din decembrie și achitate, tot în decembrie, în valoare de 40.433 lei.Valoarea totală a abaterii constatate și care se constituie în prejudiciu adus bugetului local este de 44.476 lei (40.433 plăți nelegale și 4.043 lei majorări de întârziere).
Problemele descoperite la Primăria Ștefănești nu se opresc aici. Potrivit documentelor puse la dispoziția echipei de audit, în cursul anilor 2016 și 2017, Primăria Ștefănești a  efectuat plăți pe bază de contract pentru prestări de servicii în domeniul achizițiilor publice către doi furnizori, respectiv S.C. CRISBOG EXPERT CONSULTING SRL Ștefănești-contract din septembrie 2016, pentru care s-a plătit suma de 20.000 de lei (din care 6000 de lei aferentă anului 2017) și SC IBC PERFORM SRL București – contract încheiat în aprilie 2017, pentru care s-a plătit în anul 2017 suma de 26.299 lei, deși primăria are doi angajați la compatimentul Achiziții Publice care au sarcini de serviciu potrivit fișei postului, în domeniul achizițiilor
publice. O altă neregulă – nerespectarea legii Finanțelor Publice și OUG privind controlul intern și controlul financiar preventiv.

*** *** ***

„Eu vreau să repar imaginea PSD-ului, prin tot ceea ce fac!”

# Intru direct în subiect. Ați recuperat până la 31 ianuarie 2018, așa cum cere Curtea de Conturi, prejudiciul de 155.407 lei rezultat din neîncasarea taxelor de salubritate?
– Nu, dar am făcut toate demersurile și de asta ne ocupăm. Nu am reușit până acum să recuperăm toată suma, că nu aveam cum, dar am făcut demersuri și tot recuperăm la bani. Am făcut-o fără Hotărâre de Consiliu Local, pentru că nu au aprobat recuperarea, așa cum ne-a spus Curtea de Conturi. Le-am solicitat acest lucru consilierilor, într-o ședință de consiliu, dar am demarat și fără ei, cred că nici nu au înțeles despre ce este vorba… Vă pun la dispoziție  adresa noastră făcută către Salubritate, în care cetățenii doresc desființarea rampei de gunoi și înlocuire. Vorbesc despre toate zonele, unde am desființat deja și intenționez să desființez toate aceste platforme, aceste focare de infecție. Acolo unde este necesar mai păstrăm, dar acolo unde aveam zeci de reclamații, am pus camere de luat vederi și avertismente, dar tot se arunca gunoiul pe jos. Până la urmă am luat decizia să le desființăm. Avem aici, în tabel, toți cetățenii care au semnat.
# Ați realizat inventarierea patrimoniului, așa cum a cerut Curtea de Conturi?
– A fost și această măsură stabilită și aș vrea să subliniez că inventarul nu a fost făcut niciodată. Iar eu am dat dispoziție să se realizeze încă din a doua zi în care m-am instalat ca primar.
# În domeniul achizițiilor publice echipa de audit a constatat că s-a lucrat cu două firme de consultanță în condițiile în care aveți angajați la compartimentul Achiziții din cadrul Primăriei.
– Nu este ilegal și le-am trimis o adresă în care le explicam. Și dânșii au recunoscut că am dreptate.

„Mi se pare absurd să nu poți să dai burse și premii copiilor…”

# Vi s-a mai cerut să recuperați sumele cheltuite de la buget pentru cumpărarea acelor cadouri, în decembrie 2016. Se arată în raport că ați făcut plăți fără acoperire legală, adică un prejudiciu estimat la suma de 44.476 lei…
– Aici am contestat. Suntem în instanță. Că am dat cadouri de Crăciun la o mie și ceva de copii… Dar au fost date pe semnătură, a semnat fiecare profesor, fiecare copil în parte. Fusese prins în buget. Doar la noi în Argeș și undeva prin Covasna a apărut această problemă, în rest pe nicăieri în România. Se fac plăți mai ales pentru copii. Adică nu poți să dai premii, nu poți să dai burse copiilor ai căror părinți plătesc taxe și impozite pentru acest oraș? Mi se pare absurd!
# De ce numai la noi în Argeș a apărut această problemă?
– Nu știu, am înțeles că s-a creat un precedent la Călinești și de acolo s-a creat problema asta, mi-au spus cei de la Curte… Am contestat, sper să câștigăm.
# De ce nu ați ținut ședința de Consiliu Local pe luna ianuarie?
– Am lucrat toată luna ianuarie la buget în speranța că bugetul va fi gata… dar nu am reușit. Vom avea ședință pe 15 februarie.
# Și dezbaterea bugetului?
– Dezbaterea am făcut-o pe fiecare zonă în parte, am mers pe teren și am vorbit cu oamenii despre problemele și nevoile pe care dumnealor le au.

„Sunt încă în PSD”

# Apropo, mai sunteți în PSD, că au apărut fel de fel de zvonuri?
– Da, sunt încă în PSD.
# Dar aveți demisia în sertar, am înțeles…
– Nu. A fost o glumă a unui consilier local. Nu, dar eu nu înțeleg… De ce partidul să fie supărat pe mine pentru că fac fapte bune și încerc să fac ceva în această localitate?! Chiar să pun o amprentă bună a PSD-ului, că în ultima perioadă ați văzut ce urât se vorbește despre PSD peste tot. Și eu vreau să repar imaginea partidului prin ceea ce fac.
# V-am întrebat asta pentru că, din câte am aflat, v-au cam luat de urechi liderii PSD Argeș la o ședință de la sfârșitul anului, ținută la primăria Ștefănești.
– M-au luat chiar pe 6 decembrie, când aveam luminițele orașului de aprins, împreună cu copii care așteptau disperați de două ore, iar dumnealor mă țineau în ședință. Și de fapt pentru ce? Că l-am comemorat pe Brătianu?! Era datoria mea istorică. Nu contează culoarea politică.
# Deci chiar v-au sechestrat șefii partidului, așa cum a ajuns la urechile noastre?!
– Da, m-au ținut în ședință fără să țină cont că au intrat copiii peste mine și m-au rugat „haideți, doamnă, să mergem!” Copiii avuseseră o activitate la Casa de Cultură, terminaseră și trebuia să aprindem luminile împreună.

„Stau pe un munte de istorie la Ștefănești, nu mă compar cu alte localități”

# Probabil că în acest context ați cedat nervos și ați spus că vă dați demisia…
– Da! Le-am spus atunci că dacă dânșii consideră că am ieșit din linia partidului… Însă din care linie am ieșit, că l-am comemorat pe Brătianu? Eu stau pe un munte de istorie aici, la Ștefănești, nu mă compar cu alte localități. Noi chiar avem din ce să facem evenimente aici, mai ales în anul Centenarului.
# V-ați declarat supărată și pe salariații sau consilerii care au făcut public faptul că vi s-a pus executare pe salariu pentru o datorie de 17.000-18.000 de euro. Ba chiar ați amenințat cu plângere la DIICOT…
– Era o chestie privată. Un credit. Toți avem credite. E un credit vechi din anul 2000 și nu știu cât.

„Am o viziune mai liberală”

# Nu are nicio legătură creditul cu ceea ce se zvonește despre o sumă de 22.000 de euro, pe care ați fi dat-o ca să fiți nominalizată candidat la primărie din partea PSD?
–  Nu am plătit niciun loc, niciodată. Și apoi, eu vin din privat. E normal că am o viziune mai liberală. E normal să faci credit, să cumperi terenuri. Am 87 de hectare de viță de vie la Drăgășani, am tot felul de investiții de genul ăsta.
# Dacă ar fi să părăsiți PSD, v-ați îndrepta către liberali?
– Nu. Eu sunt dezamăgită de aproape toate partidele din România. Nu mă încântă ideea de a merge dintr-o parte în alta. Îmi place să fac administrație, m-am implicat maxim, la ora șapte fără un sfert sunt aici, la primărie.
# Ce veți face pentru dezamorsarea crizei dintre dvs și Consiliul Local? Mai direct dintre dvs, primar PSD și consilierii majoritari, tot PSD?
– Concilierea este foarte importantă. Trebuie să ne înțelegem pentru binele orașului, nu pentru al nostru. Pentru binele comunității.

Comentarii